Internationella järnvägsscener

Internationella järnvägsscener

Senaste ändring 1997-03-12 av Krister Johannesson.
English Hierarki Homepage Hemsida/Järnvägar Ner

Ett internationellt nattåg, draget av ett svenskt Rc-lok, gör ett kort uppehåll i Fredrikstad, Norge, en sommardag 1991.


En multipel TGV-formation är klar för avgång från Gare de Lyon 1993-07-14, en passande dag att hålla sig borta från Paris. Tåget körde i 270 kilometer per timma i omkring två timmar tills spåren söder om Lyon tvingade det att sänka hastigheten.


En "kamikaze"-spårvagn på ett uppdrag i Zürich 1993-07-20. Staden hade "invaderats" av japanska företeelser som ett led i någon kommersiell satsning. Dyr sushi serverades till exempel i några spårvagnar, bland dem den som syns här. Bortsett från priserna var initiativet ganska angenämt.


Ett tåg på väg mot Chur på den fina smalspåriga Rhätiska järnvägen i Schweiz har just mött ett tåg (ej synligt) med destination Sankt Moritz 1993-07-22.

Tåget på väg till Sankt Moritz passerar den imponerande Landwasserviadukten på Rhätiska järnvägen 1993-07-22.


Hamnen och stationen i Flåm, Norge, 1993-07-30. Den korta men mycket branta järnvägen mellan Myrdal och Flåm är ett populärt turistmål. Den förbinder Bergenbanan med Aurlandsfjorden, en utlöpare till Sognefjorden. Svenska X10-tåg har använts för att stärka kapaciteten.


Det här loket knuffade en vagn in mot centralstationen i Havanna i juni 1995.


Vagnbjörnar med dragfordon vid stationen i Rimini 1996-06-13.


En plats som jag inte har besökt: stationen i Kuala Lumpur, 1997-01-06. Bilden till vänster visar utsikten i riktning mot Singapore.

Sidan har besökts minst gånger. English Hierarki Hemsida Hemsida/Järnvägar Upp